Bosses

Jönköpings första rockgrupp
Bosse Andells trio var Jönköpings första rockgrupp. Bo Andell (född 1939) bodde i Taberg och hade börjat spela piano i unga år. Redan vid 13-14 års ålder gjorde han framträdanden inför publik. Han spelade boogie woogie. Inspirerad av Charlie Norman stod låtar som ”Hard Paper Boogie” och ”Tomtarnas Vaktparad” på repertoaren. När Bill Haley blev populär lärde sig Bosse flera Haley-låtar och när ”Rock around the Clock” blev en världshit tack vare filmen ”Vänd dem inte ryggen” bildade Bosse en rocktrio tillsammans med Bengt ”Jocke” Weidman på bas och Sture Abrahamsson på trummor. Detta var 1955. Trion spelade ”Shake, Rattle and Roll”, ”See You later Alligator” och förstås ”Rock around the Clock”. Bosse själv spelade piano och sjöng, och sångmikrofonen fick han hålla fast med benen. Bosses gjorde succé överallt i jönköpingsbygden och vann också en rocktävling på läroverket (under den tid Bosse själv gick där).

TV-sänd rock´n´roll!
Midsommaren 1956 var de med i TV-sändningar i samband med en utställning i Sävsjö. I en tidningsartikel från detta tillfälle står: ”Ytterligare en rad artister från länet har stått i rampljuset framför TV-kameran i Sävsjö under midsommarhelgen, då Dux radio, Aftonbladet och Smålandsbygdens Tidning haft en rad succéprogram för utställningspubliken. Det har varit sex TV-sändningar om dagen och fullt hus vid varje tillfälle. Största braksuccén – med betoning på brak – har Bosses trio noterat. Det är ett gäng från jönköpingstrakten, som spelade jazz i en stil som Sävsjö aldrig förr upplevt. De tre grabbarna – 17-årige Bosse Andell, Taberg, piano, 20-årige Jocke Weidmann, Hovslätt, bas och 17-årige Sture Abrahamsson, Taberg, trummor – lade ner hela sina själar i musiken och var det kanske tacksammaste motiv TV-fotografen Bosse Johansson haft framför sin kamera. Teknikern Bengt Andersson hade fullt sjå vid ljudrattarna för att förhindra att publikens öron bedövades.” Tidningen skriver ”jazz”, men det var rock de spelade – tydligen så tidigt att reportern inte visste skillnaden mellan de olika musikstilarna. Bosse Andell berättar att så länge de var trio, och även sedan gitarristen Reinert Elm kommit med i bandet, så var det huvudsakligen rock man spelade.

Den nye medlemmen, gitarristen Reinert Elm, kom med i bandet 1956. Från den tiden finns ett fåtal fotografier på Bosses rockband.

Bild från affisch, ca 1956.

Succéer
Hösten-vintern 1956 var Bosse och hans rockare ute på turné med Smålands Lucia. Programmet kallades ”Lussekatten” och Stig Sjögren var konferencier. Efter luciatågsceremonierna spelade Bosses. I en tidningsartikel står: ”Men av amatörerna rev dock Bosse & Co ner ett nära nog vulkanartat jubel. Ingen i den fullsatta aulan kunde sitta stilla då det hyperdråpliga bandet spelade upp. Stampningarna i golvet var legio och aulans golv nästan bågnade och taket höll på att sprängas av applåderna.”

På Jönköpings idrottshus, som var ett av den tidens viktigaste dansställen, var det ”Hässelby” Eriksson som skötte programmet. Det var mest dansmusik och jazz som gällde där, men Bosses fick spela där ofta. De hade nästan monopol på rocken där, berättar Bosse.

Bosse Andell Quartet. Från vänster Bengt ”Jocke” Weidman, Reinert Elm och Sture Abrahamsson. I förgrunden Bosse Andell vid pianot. Bild ur Smålands Allehanda 18 maj 1957.

”År 1957 var genombrottets år för Bosses orkester. Man kom med rock´n´roll så att den ungdomliga publiken i Jönköpings idrottshuset föll i farstun med en enda gång. Det var visserligen aldrig tal om smeknamn som ´Smålands rockkung´ och andra populära epitet, men det kan vi väl så här efteråt utan protester konstatera: Orkestern var länets främsta exponent för rock´n´roll!” (SmF 12/2 1958)

”Jo, grabbarna kan spela rock´n roll och spexa så att taket lyfter sig. Och det är en musik och ett uppträdande som dagens danspublik anammar i högsta grad!” (SmA 18/5 1957)

Rock som dansmusik…
Sommaren 1957 hade Bosses ett månadslångt engagemang i Jönköpings Stadspark. Från den tiden berättar författaren Lars-Göran Åkerberg ett minne: ”För oss gällde fortfarande gisslet att bara vara 14 och 15 år samtidigt som vi ännu inte debuterat på något offentligt dansgolv. Men nu skulle det alltså bli av. Dansbiljetterna kostade vid denna lyckliga tid omkring 30 öre. Biljetter som inhandlades ur en kiosk alldeles till höger om de två uppgångarna till Rotundans dansbana i Jönköpings Stadspark. Det var dans två gånger i veckan i detta eldorado. Onsdagar och söndagar. Önskepartnern skulle vara lagom lång, se bra ut och helst dofta en blandning mellan parfym, läppstift och Toy. Hårfärgen kunde gå på ett ut, men som sagt, hon fick inte vara för lång.”/”På onsdagskvällen runt 20.53 hittade jag den utvalda. Förmodligen är hon 17 år men eftersom många anser att jag ser ut som om jag vore åtminstone 15 och ett halvt så gör jag ett försök. Bosses orkester och ´Tutti Frutti´. Bosse från Taberg med röda kavajen. Låten alldeles för snabb. Jäklar. Det blir till att vänta en stund till. -Så tar vi en stunds paus men välkomna tillbaka om 20 minuter.”
Det blev ingen dans för Lars-Göran den kvällen: ”För mig gällde nu bara att dra mig hemåt söder. Kvällen var förbi och debuten återstod ännu. På söndag får det bli. Då spelar ´Tuppen´ Bloms. Han spelar alldeles för knepig dansmusik den där Bosse.” (”Den första dansen”, av Lars-Göran Åkerberg. JP 1/12 1990.)

Jazzmusik
Bosses kom sedan att uppträda många gånger också på det nya danspalatset i Folkets Hus – Rigoletto, som invigdes i september 1957. Men då hade Bosses börjat tröttna på rockmusiken och övergick mer och mer till att spela jazz. Gruppen ombildades då: Jocke och Sture slutade och istället tillkom Fred Palander (bas), Staffan Jonsson (trummor) och Sigge Palander (piano). Bosse själv övergick till att spela saxofon. Bosses nya orkester var den 2 februari 1958 med i en jazzshow på Rigoletto, vilket till och med noterades i Expressen med både text och foto (Expr 3/2 1958). 

Bosses och rockkungen Bengt Johansson
Trots att Bosse Andell nu var jazzen hängiven, återgick han något år senare till rocken – men bara tillfälligt. Anledningen var att en ung man från Norrahammar, Bengt Johansson, vunnit en riksomfattande tävling om Sveriges rockfynd. (Se vidare Bengt Johansson.) Han behövde ett kompetent kompband – och Bosses började spela rock igen. När Bengt Johansson flyttade till Stockholm slutade Bosses med rocken för gott.

Bosse Andell var sedan med i bl a Göran Bloms Combo i början av 60-talet, och på senare år var han med i Jazzådom (med bl a Bernt Enghardt).

Muntliga källor
Bengt Tärnhamn
Bengt Weidman
Bosse Andell
Sture Abrahamsson

Pressklipp
1956 ”Chaplin i Sävsjö TV. Trio slog ´rekord”.
1956 ”Lyckad Lucia-karusell i Jönköping”.
1956 ”Karusellelever i Lussekatten gårdsmusiker med grammofon”.
1957-05-18 SmA ”Bo Andell: nytt favoritband”.
1958-02-03 Expr ”Jazz i Jönköping”.
1958-02-12 SmF ”Rocken blev för tjatig i längden”.